Dag 1 Didam – Wildeshausen

Dag 1, 4 Juni 2010

Om 15:30 uur zijn we vertrokken uit Westervoort, lekker rustig aan getuft en 269 km gereden staan nu op de camperplaats in Wildeshausen. Alles ligt nu op de plek (denken we) het is een beetje laat bericht geworden want natuurlijk hebben we eerst een borrel genuttigd bij onze buren Kees & Ans. Nu inmiddels 23:45 uur wil ik jullie toch nog even op de hoogte houden, want ik denk niet dat het zaterdag 4 juni wat word omdat we dan de overtocht gaan maken en pas rond middernacht aan de overkant zijn. Denk dat ik dan gelijk op 1 oor ga liggen. Foto’s volgen ook nog wil nu ook naar mijn mandje toe Kees wil vroeg weg want we hebben nog 655 km te gaan voor we in Hirthals zijn om 18:45 uur moeten we ons melden voor de boot.

Dag 2 Wildeshausen – Hirthals

Dag 2, 5 Juni 2010
Wildeshausen – Hirthals 650 km

Pff was een beste rit, vanmorgen om 09:00 uur vertrokken wel weer rustig aan gedaan hoor.
Zijn inmiddels ingecheckt bij de boot en al een broodje gegeten.
Nu nog wachten wanneer we de boot op kunnen, en dan gaan we dan eindelijk naar Noorwegen 🙂

Ga nu eerst even wat foto’s op de laptop zetten zodat ik ze erbij kan plaatsen later meer en anders de volgende
keer als ik weer internet heb.

een paar foto’s die we onderweg gemaakt hebben

Dag 3 Hirthals – Valle

Dag 3, 6 Juni 2010

We zijn dus aangekomen in Noorwegen. Vannacht rond 24:30 kwamen we door de douane en wie moesten er stoppen?
Ma en ik dus. Niks aan de hand hoor maar wou wel alles zien.
Was aardige vent even gellig gekletst. We hadden natuurlijk alles voor elkaar en niks mee wat niet echt mocht. Om 01:00 waren we op camper plaats Kees en Ans zaten nog even te klooien met de koelkast omdat het gas eraf was geweest.

Ondanks een korte nacht toch weer vroeg wakker zonnetje scheen lekker en we stonden aan het water. Dus even optutten en lekker buiten ontbijten, om 10:00 uur gaan we op pad. Vandaag kijken we gewoon hoe het verloopt blijft het zo mooi weer stoppen we gewoon wat eerder. We rijden de weg nr 9 omhoog, het is een mooie routen die veel langs het water loopt. Onderweg een paar keer gestopt voor een bakkie koffie na 155 km hebben we een camping gezocht en gevonden in Volle. Het is echt bijzonder maar we hebben stroom kunnen toiletten legen en water vullen.
En vanavond ook nog douchen dus wat wil een mens nog meer. Heerlijk van het weer genoten vandaag en lekker geluierd dat hadden we wel verdiend. Na 2 brooddagen te hebben gehad vandaag weer wat warms het is kip met chicken tonight en rijst geworden. Was wel weer lekker, even langer blijven zitten want de zon ging bijna onder. Toen hij eenmaal onder was zijn Gerda en Ans de campers gaan opruimen en Kees en ik de afwas gedaan. Daarna lekker douchen, dames hadden geluk was gratis Kees moest betalen. Nu is het 21:30 uur en we zitten nog buiten wel jogging broek en vest aan maar het is nog te doen. Tot de volgende keer maar weer zal nog kijken of ik de foto’s gepost krijg zit op iemand anders netwerk dus lekker gratis.

Dag 4 Valle – Lofthus

Dag 4, 7 Juni 2010
Dag 4 Valle – Lofthus 210 km.

Na lekker in het zonnetje te hebben ontbeten, rustig alles in orde gemaakt om 09:45 uur vertrokken.
Vandaag een schitterende route verder over de 9 en daarna de E134. Het waren iedere keer hele verschillende uitzichten. Van maanlandschap tot de mooiste valleien en watervallen. We zijn verschillende keren gestopt lekker rustig aangedaan. Het waren veel slingerwegen en om 15:00 uur hadden we er genoeg van het was mooi weer dus een camping opgezocht. Het was een klein weggetje omhoog, we dachten hier komt nooit iemand maar toen we op de aankwamen waren we niet de enige. En er kwamen er nog vele bij, het was geen grote camping maar we hadden alles erbij. We hebben heerlijk een tijd in het zonnetje gezeten gelegen en gelopen. Als eten vandaag hadden we gebakken aardappels, schnitzel en groentes. Ieder had zijn/haar taak. Ans de spekkies en de groenten (oh Ans had ook al aardappels gekookt en gesneden), Gerda doet de ui en de schnitzels Kees en ik doen buiten op de skottel de gebakken aardappelen. Weer heerlijk buiten kunnen eten en lekker na kunnen genieten. Helaas begint het later op de avond harder te waaien en word het koud we gaan bij Kees & Ans nog een spelletje doen het word weer 24:00 uur voor we weer plat gaan. Het is een heerlijke rustige camping dus wat zullen we knorren.

Dag 5 Lofthus – Aurland

Dag 5, 8 Juni 2010
Lofthus – Aurland 230 km.

Vanmorgen lekker lang geslapen rond 8:00 uur kwam er overal beweging in beide campers.
Lekker rustig aan vandaag, toen we opstonden was het nog een beetje bewolkt, maar we konden weer lekker
ontbijten buiten in het zonnetje. Nadat we de vuilwater tanks hadden geleegd gingen we om 10:30 uur weer op pad. Poeh wel smalle weggetjes, en dan komen we ook nog een vrachtwagen tegen. Vandaag onderweg regen gehad niet veel, maar de zon wou ook niet echt door breken. Het was vandaag echt een dag van tunnels. Dat weet je als je naar Noorwegen gaat maar vandaag was het wel heel erg tunnel tunnel uit en de ene nog donkerder als de ander. Toch nog wel een paar mooie punten gehad om foto’s te maken zelfs nog een koekoek gespot maar was moeilijk om op de foto te zetten. Rond 16:00 uur zoeken we een camping op vandaag hebben we de kilometers gemaakt die we maakte willen. Als we op de camping komen kunnen we zelfs nog even lekker in het zonnetje zitten. Vandaag eten we macaroni met gehakt, om 19:30 uur staat alles weer schoon in de kast. De wind is gelukkig gaan liggen dus we kunnen nog steeds buiten zitten. We moeten er nog wel aan wennen dat het hier zo lang licht blijft. Meestal word het pas rond 01:00 uur echt donker.

Dag 6 Aurland – Sogndal

Dag 6, 9 Juni 2010

We zijn weer allemaal vroeg op, nu bijna 8 uur en al gewassen en aangekleed. Het is nog iets bewolkt maar temperatuur is goed we kunnen weer buiten ontbijten. Als we wegrijden moeten we eerst even boodschappen doen brood is bijna op. We staan voor de langste tunnel ter wereld 25,6 km lang, maar we gaan er niet door hoor. Als de weg open is gaan we fijn over de berg heen. Maar dat lezen jullie met een beetje geluk vanavond weer.

update 21:30 uur
Vanmorgen om 10:00 uur vertrokken, eerst boodschappen gedaan. En Gerda wou uiteraard wat voor bij de koffie, en een bak ijs met slagroom voor vanavond.

Nou gelukkig de weg over de bergen was los, maar in het begin dacht ik echt hadden we de tunnel maar genomen
was zo smal en steil kreeg er de kriebels van. Want vangrails kennen ze hier in Noorwegen ook niet echt af en toe
een stukkie of een klein muurtje. De fotopunten waren super nieuw aangelegd met toiletten Gerda had een toilet met een raam erin zodat ze uit kon kijken op het fjord. Het was echt een super mooie route we hebben foto’s gemaakt maar helaas is daar nooit precies op weer te geven zoals we het zien. Dus bij de foto’s die jullie zien moeten jullie maar denken dat het nog veel mooier is. Vandaag hadden we ook weer tunnels deze waren iets beter, in ieder geval breder en wat meer verlichting. Ook hebben we vandaag het eerste pondje gehad. Al met al hebben we maar 85 km gereden. Onderweg lekker koffie gedronken met wat lekker wat Gerda had gekocht, heerlijk van het uitzicht genoten en omdat het weer zo’n mooi weer was vroeg een camping opgezocht want we moesten natuurlijk ook nog een borrel drinken. Vandaag hebben we gebakken aardappels met sla en zalm gegegeten, het is nu 21:30 uur zonnetje schijnt nog steeds en we zitten nog lekker buiten. En zoals het ernaar uitziet bijft het nog wel een tijdje mooi.
Afgelopen nacht is het al niet meer echt donker geweest dus nu we richting 21 juni gaan zullen we het wel niet meer
donker krijgen snachts.

Beetje trage verbinding maarja wel gratis.

Dag 7 Sogndal – Grov

Dag 7, 10 Juni 2010
Sogndal – Grov 166 km.

Weer heerlijk in het zonnetje ontbeten, het was al gewoon warm. Rond 10:15 uur verlaten we Sogndal. We willen
vandaag voor weg nummer 258 blijven, dit omdat het mooie uitzichten heeft en veel kronkels niet wat je zou willen
op eind van de middag. We vangen onderweg blikken op van de Jostedalsbreen gletsjer hier en daar stoppen we voor
mooie plaatjes zoals jullie hieronder kunnen zien. Net voor Stryn is de weg af gesloten en moeten we 1,5 uur wachten
ivm werkzaamheden. We pakken er onze stoelen maar bij, bakkie koffie en een boekje, helaas verdwijnt de zon vaak
achter de wolken maar we hebben toch heerlijk gezeten. Om 14:00 uur krijgen we weer groen licht, we rijden via Stryn naar Opstryn waar het informatiecentrum zit van de Gletjers. We krijgen daar een film te zien, en er is veel info buiten is er ook nog een botanische tuin waar we door heen wandelen. We zitten niet ver van de camping dus rond 15:00 uur zitten we in Grov alweer lekker in het zonnetje. Achter ons komen er 3 watervallen naar beneden en voor ons kijken we op de gletsjer wat wil een mens nog meer. Vandaag eten we nasi de koffie drinken we nog buiten maar helaas begon het te waaien en trok het vochtig op. Nog even trinominos bij Kees & Ans in de camper gespeeld en om 24:00 uur weer in bed.

Dag 8 Grov – Geiranger

Dag 8, 11 Juni 2010
Grov – Geiranger 82 km.

Vannacht had het een beetje geregend toen we opstonden was het droog, maar de zon was er niet en het dreigde
in de lucht. Dus vandaag voor het eerst niet buiten ontbijten, als we rond 10:00 uur onderweg gaan begint het helaas
weer te regenen. We weten het we mogen nog niet klagen hele week mooi weer gehad maar het is toch jammer.
Hoe hoger we de 258 beklimmen hoe meer we in de bewolking komen, de uitzichten waren mooi geweest als het helder weer was geweest. Nu wel een paar sneeuw foto’s en waterval, ook kwamen we bij de skipiste’s langs er werd nog volop geskied. Helaas blijft het de hele weg regenen, en ook al is Noorwegen 1 groot hoogtepunt, maar vandaag juist iets wat ik graag wou niet kunnen doen door het slechte weer. En dat was naar boven te rijden naar de Dalsnibba, de 5 km lange weg omhoog met de kronkels is al bijzonder en boven hadden we uitzicht gehad over de vele bergen en het Geirangerfjord dus kleine domper. We dalen af richten Geiranger gaan even langs informatiecentrum van het fjord. Hier was ook een klein museum met alles van vroeger ingericht, er was ook een boot nagebootst die ook nog echt schommelde. En ook nog grote sneeuwmuren die dan zogenaamd neerstorte met veel kabaal schrokken ons de eerste keer een hoedje. Nadat we dat hadden gezien rijden we richting de camping, als de campers eenmaal goed staan lopen we richting de haven er ligt een groot cruiseship die net op het punt staat weer te vertrekken. We vragen info over sightseeing over het fjord en besluiten om 17:00 uur met een rondvaartboot mee te gaan over het fjord. Eerst even terug naar de campers voor soep met crackers tijd voor iets anders hebben we nu even niet. Zoals jullie op de foto’s hieronder zien was het ondanks het slechte weer (was wel droog) toch zeker de moeite waard. Als we om 18:30 uur terug komen hebben we trek en gaan patat met hamburger eten. Na gedouched te hebben eerst even gezellig gekeuveld bij Kees & Ans en als afsluiting van de dag nog 1 potje trinominos. Inmiddels is het 24:45 uur als ik dit verhaal typ maar morgen kunnen we uitslapen want zoals het er nu naar uitziet hebben we morgen nog een slechte dag wat betreft het weer. En nu staat de trollenweg op het programma dus duimen voor mooi weer anders valt er weer een hoogtepunt in het water.

Dag 9 Gerainger – Andalsnes

Dag 9, 12 Juni 2010
Geraingerfjord – Andalsnes 83 km.

Helaas weer regen en toch vroeg wakker, tenminste Gerda en ik. We relaxen totdat Kees & Ans wakker worden dan kunnen we ontbijten want hun hebben het brood. Na rustig ontbeten te hebben doen we het lekker kalmaan we hoeven niet zo ver en aangezien het regent kunnen we net zo goed hier een tijdje blijven. Als we dan eindelijk om 12:15 uur willen vertrekken moeten we wachten want dan gaat net de marathon van start. We vervolgen onze weg over de adelaarsweg een mooie steile route naar boven maar helaas door het slechte weer zien we weinig. Nog wel een paar foto’s van boven gemaakt van het Geiranger fjord. Een eindje verder komen we bij een waterval waar een mooi looppad en uitkijk punt is gemaakt. Zoals je hieronder de foto’s van kunt bekijken. Helaas rijden we door de wolken verder en komen in volle mist aan boven aan de trolstigveien dan maar even de shop in zodat we een kaart van de omgeving kunnen kopen. Hier nemen we ook wat lekkers bij de koffie in opdracht van ons der moeder. Foto was als bewijs dat we het ook gekregen hadden. We dalen de trollenweg af, het is mooi rijden mooie haarspeldbochten met veel zicht op een grote waterval. Helaas is het slechte weer een domper, maar het is niet anders. We rijden door tot Andalsnes en zoeken daar een camping. Na een tijdje rustig te hebben gezeten in de camper gaat het koken beginnen vandaag is het spaghetti , als alles weer schoon in de kast staat gaan we koffie drinken bij Kees & Ans in de camper. Rond 23:45 uur gaan we plat en het regent nog steeds en met dat getik op het dak kan je wel lekker slapen.

Dag 10 Andelsnes – Bud

Dag 10, 13 Juni 2010
Vanmorgen stonden we op met regen gedurende de dag werd het steeds beter we hebben zelfs de zon vandaag
nog gezien. We zijn gereden van Andelsnes tot aan bud mooi plekje aan het water gezocht. Morgen gaan we over de Atlantic Road richting Kristiansund dat is voor ons de hoogste plek. Daarna dalen we weer af naar het zuiden, weersberichten zien er gelukkig wat beter uit.

Vandaag stonden we redelijk vroeg op de camping dus lekker een wasje gedraaid, lekker uitgebreid gedouched
hier hebben ze geen 5 min limiet. Nu net de afwas schoon en de campers opgeruimd dus we kunnen zo aan de koffie.
Begint weer te regenen maar we denken maar zo wat er nu valt kan er morgen niet meer vallen.